تمرکز قوی ذهن و رفع سریع استرس با ذهن آگاهی

ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان

تمرکز قوی ذهن و رفع سریع استرس با ذهن آگاهی

ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان

بخش پنجم مصاحبه مجله موفقیت در مورد ذهن آگاهی با مهندس کوثری

با ذهن آگاهی شادی را به خود هدیه دهیم!

 (قسمت پنجم)

گفت و شنودی خواندنی با مهندس فرامرز کوثری  پژوهشگر موفقیت در خصوص موضوع ذهن آگاهی

(Mindfulness)

 

آخرین قسمت بحث "ذهن آگاهی" را در "تکانه" این شماره با هم می خوانیم. "ذهن آگاهی" معادل فارسی کلمه انگلیسی Mindfulness  است که بسیاری ترجمه "حضور در لحظه اکنون" را برای آن می پسندند. در ذهن آگاهی به کیفیتی خاص از بیداری پرداخته می شود که هر انسانی با درک این شکل جدید بیداری می تواند از یک خواب سنگین طولانی بیدار شود و دنیا را به شکلی متفاوت مشاهده کند. در این شکل جدید بیداری انسان باید صددرصد هوش و حواس خود را معطوف اتفاقات و تجربیات همین الآن های زندگی اش کند. پژوهش های علمی متعدد نشان داده است که عامل بسیاری از مشکلات روانی  افراد عدم حضور آنها در همین الآن و همین جای لحظه به لحظه زندگی شان است. این ناتوانی در "عدم حضور در لحظه اکنون"  باعث می گردد بین فرد و واقعیت فاصله افتد و امکان درک صحیح موقعیت و ارائه پاسخ های معقول و هشیارانه از او سلب گردد.

دکتر جان کابات زین با ارائه یک برنامه جامع درمانی معروف به MBSR موفق شده است هزاران بیمار مبتلا به استرس های حاد را با شیوه و نگرش ذهن آگاهی درمان کند. و راهکارهای درمانی او در حال حاضر در کلینیک های رواندرمانی سراسر جهان به عنوان روشی فوق العاده موثر و کارآمد در کنار شیوه های درمانی متداول مورد استفاده قرار می گیرد. در این شماره ما آخرین قسمت بحث ذهن آگاهی را به موضوع مزایای ذهن آگاهی در زندگی شخصی و اجتماعی اختصاص داده ایم. در این خصوص از مهندس فرامرز کوثری پژوهشگر علوم موفقیت خواستیم تا مزایای ذهن آگاهی را به صورت خلاصه برایمان بازگو کنند.

*******

ـ نگرش ذهن آگاهانه به زندگی باید مزایای فراوانی به همراه داشته باشد ، اینطور نیست؟

ـ قطعا چنین است. اما نکته بسیار مهمی که نباید از یاد ببریم ، بخصوص زمانی که مشغول تمرینات ذهن آگاهی هستیم ، این است که هرگز و هیچ وقت به خاطر مزایای ذهن آگاهی نباید سراغ آن رفت. برای مثال کاهش استرس و یا تن آرامی و ریلکسیشن فراگیر در سرتاسر بدن و همینطور بهبود ارتباط با خود و اطرافیان جزو منافع و مزایای قطعی ذهن آگاهی به شمار می روند اما اگر کسی با هدف ریلکس شدن و تن آرامی سراغ ذهن آگاهی برود باید بداند که راه خطا می رود و حالتی که در آن قرار می گیرد چیزی غیر از بیداری ذهن آگاهانه است.

ذهن آگاهی یعنی استقرار دائم و مستمر در زمان حال و حتی یک لحظه زمان اکنون را رها نکردن. طبیعی است که کسب این استعداد ،یعنی توانایی چسبیدن به زمان اکنون و هم پای آن به پیش رفتن ، تغییرات مثبت زیادی در ساختار و کارکرد جسم و روح و ذهن و ارتباط تعاملی انسان با خودش و اطرافیانش و محیط را باعث می گردد. اما این تغییرات مثبت همه مزایای جنبی و درجه دو ذهن آگاهی به شمار می روند و خود آن حالت بیداری ذهن آگاهانه بزرگترین منفعت و جذاب ترین و متعالی ترین کیفیت هشیاری است که در درجه اول اهمیت قرار دارد و هرگز نباید آن را با منافع  دست چندم مثل تن آرامی و رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی و امثالهم کنار هم گذاشت.

ـ تعدادی از مزایا را برشمردید.رفع استرس و تنش های روانی، بهبود ارتباط فرد با خودش و جامعه،تقویت آرامش و بهبود سیستم ایمنی بدن. البته یادمان نمی رود که خود کیفیت بیداری و هشیاری ذهن آگاهانه ارزشمندترین چیزی است که انسان با انتخاب این روش زندگی بدست می آورد. بیائید در مورد این مزایا بیشتر صحبت کنیم.

ـ. بسیار خوب! سوال این است که اگر ذهن آگاه باشیم چه تغییراتی در زندگی ما به وقوع خواهد پیوست و به زبان ساده در چه جنبه ها و حوزه هایی از زندگی ذهن آگاهی واقعا می تواند به ما کمک کند.

* اولین بهبود در مغز اتفاق می افتد.

هر چه تمرین ذهن آگاهی بیشتر باشد ساختار مغز برای همنوایی و همسازی با این شکل جدید بیداری دگرگون تر می شود و پشتیبانی مغز از این شکل بیداری افزایش می یابد. هر چه تمرینات ذهن آگاهی و مراقبه آگاهانه ما بیشتر شود پشتیبانی ساختار و اتصالات مغز برای حفظ حالت بیداری آگاهانه افزایش می یابد و روحیه و دید مثبت ما نسبت به زندگی زیادتر می گردد.

* بهبود دوم در روابط رخ می دهد.

مطالعات متعدد نشان داده که انسان ها وقتی شروع به تمرین مراقبه ذهن آگاهانه می کنند ارتباط آنها با اطرافیان شان بسیار بهبود می یابد. این بهبود عمیق در روابط انسانی دلایل مختلفی دارد.

اولین دلیل این است که ذهن آگاهی باعث خاموش شدن کلید استرس می شود. وقتی شما در معرض تهدید باشید و در محیط کار یا منزل منتظر اتفاق شومی باشید بدیهی است که بدن و ذهن شما در یک حالت واکنشی پر استرس قرار می گیرد. این حالت پراسترس سبب می گردد قدرت درک و آگاهی شما کمتر شود و واکنش های قضاوتی و خود به خودی شما بیشتر شود. در این مواقع وقتی یکی از اطرافیانتان سوال می کند:"موضوع چیست؟" شما خیلی راحت از کوره در می روید و واکنشی پرخاشگرانه از خود نشان می دهید. واکنشی که می تواند کل رابطه دوستانه شما با اطرافیان و نزدیکانتان را به هم بزند. کاری که بیداری ذهن آگاهانه انجام می دهد این است که میزان آرامش و تن آرامی روزانه شما را بیشتر می کند و در نتیجه واکنش های غیر مفید شما کمتر می گردد.

دلیل دوم بهبود روابط پس از مراقبه ذهن آگاهانه این است که با ذهن آگاه شدن ظرفیت پذیرش تجربه و اتفاقی که در هر لحظه زندگی تان رخ می دهد در شما بیشتر می شود. این روحیه آمادگی برای رودررویی با هر چه رخ می دهد خود به خود باعث بهبود روابط شما با بقیه می شود، چرا که شما دیگر روحیه رد یا انکار یا حذف ندارید و آدم ها را همانطوری که هستند بدون پیشداوری اولیه نظاره می کنید.به بیان ساده تر شما فقط معایب و نواقص دیگران را نمی بینید بلکه به یمن بیداری و هشیاری ذهن آگاهانه ای که دارید و به خاطر دید بازتر و وسیع تری که نگاه ذهن آگاهانه به شما می دهد ، می توانید تصویری کلان تر از تجربه و اتفاقی که رخ می دهد را ببینید و در برخورد با آدم ها آنها را در تصویری بزرگ تر نظاره کنید. طبیعی است که به این ترتیب می توانید در کنار معایب و اشکالات و خطاهای آدم ها ،خوبی ها و نکات مثبت شخصیت  و رفتار افراد را بهتر دریابید.

آدم هایی که به طور مستمر و شبانه روزی در مورد قوم و خویشان و اطرافیان و همکارانشان قضاوت و پیشداوری می کنند ، به هیچ وجه محبوب جمع نیستند و کمتر کسی مشتاق برقراری و حفظ رابطه دوستانه با آنهاست. به هر حال هیچ کس عاری ازخطا نیست و هیچ کس دوست ندارد که نزدیکترین فرد به او دائم خطاهای گذشته اش را که متعلق به الان نیستند با خودش حمل کند. افراد ذهن آگاه قضاوت و پیشداوری کمتری دارند و بیشتر روی زمان الان متمرکز هستند و حتی وقتی هم در حال مراقبه نیستند باز هم وضعیت کنونی افراد و اتفاقات همین الان است که عمده توجه آنها را به سمت خود جلب می کند. به همین دلیل افراد ذهن آگاه با طیف های وسیع تر و متنوع تری از آدم ها دوست هستند و به جای تلف کردن انرژی خود روی قضاوت و محاکمه ذهنی افراد ، تمرکز شان بیشتر روی حرف ها و نظرات اطرافیان است و همین توجه کردن بدون پیشداوری باعث می شود که تعداد بیشتری از انسان ها دوستی با ذهن آگاه ها را ترجیح دهند.

علاوه بر این ذهن آگاهی سبب می گردد که میزان مهربانی و صمیمت فرد نسبت به خودش و دیگران بیشتر شود. در این حالت فرد نسبت به دیگران بی رحم و قسی القلب نیست و به هرکسی حق می دهد خودش باشد و به همین دلیل آدم های اطرافش را دوست دارد و این دوست داشتن در نگاه و کلام و رفتارش به روشنی آشکار می گردد. فرد ذهن آگاه چون واقعا همه را دوست دارد در نتیجه خودش هم دوست داشتنی می شود و به همین دلیل بیشتر آدم ها نه تنها از کنار اوبودن ناراحت نیستند بلکه بیشتر ترجیح می دهند با او باشند. احساس محبت و صمیمت و صداقت قلب هر رابطه عمیق و پابرجایی است و هر چه میزان محبت و مهربانی و درک متقابل دیگران در فرد ذهن آگاه بیشتر می شود کیفیت رابطه او با خودش و اطرافیانش هم عمیق تر و واقعی تر می گردد.

* مزیت سوم ذهن آگاهی تقویت نیروی خلاقیت است.

خلاقیت شما به طور کامل به وضعیت ذهنی شما بستگی دارد. شما نمی توانید از ذهن خسته ای که پشتش زیر  اضافه کار و بار سنگین ایده ها و دیدگاه های مختلف خم شده، انتظار نوآوری و ابتکار داشته باشید. خلاقیت نیازمند آن است که شما استعداد رها کردن ایده های قدیمی و قبول و پذیرش ایده های جدید را داشته باشید. در ذهن آگاهی، شما بدون قضاوت در مورد افکارتان آنها را نظاره می کنید و از جریان اندیشه خود مطلع می شوید و این بی قضاوتی سبب می گردد تا شیوه های منحصر به فرد و جدید تفکر ،فرصت عرض اندام پیدا کنند.در بیشتر تمرینات خلاقیت تاکید عمده همیشه روی توقف قضاوت در مورد ایده ها و اجازه دادن به جریان آزاد ایده ها و دیدگاه هاست و این دقیقا همان اتفاقی است که در ذهن آگاهی رخ می دهد.

به مرور زمان ذهن آگاهی باعث ایجاد شرایط آرامتری برای ذهن می گردد. وقتی ذهن هشیار آرام گرفت دسترسی به ظرفیت خلاقانه عمق وجودتان و شکوفایی دانش ذهن ناخودآگاه  شما امکان پذیر می گردد.در حالت طبیعی ما فقط در حالت خواب یعنی زمانی که تقریبا همه چیز از کنترلمان خارج است به این ظرفیت خلاقانه عمق وجود و دانش ضمیر ناخودآگاه دست می یابیم. اما با ذهن آگاهی نیروی خلاقیتی که آشکار می گردد نسبت به حالت خواب کاربردی تر و مفید تر است. بیشتر ایده های خوب زمانی مقابل ذهن شما ظاهر می گردد که در حالت هشیاری ذهن آگاهانه هستید. در واقع فقط وقتی به ذهن خود فرصت و فضای لازم برای خودنمایی می دهید می توانید خلاقیت درون خود را آشکار کنید و به ایده های جدید یکی پس از دیگری دست یابید.

 

* بهبود چهارم ناشی از ذهن آگاهی در کاهش افسردگی فرد رخ می دهد.

بعضی  از انواع استرس به خاطرتکرارالگوهای منفی فکری و ناتوانی فرد در مواجهه و روبرو شدن با افکار و احساسات ناخوشایند و نامطلوب است. اما در" شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" شما قدرت رودررو شدن با همه افکار و احساسات خود، چه خوشایند و چه ناخوشایند و تلخ را پیدا می کنید و از این مسیر به افسردگی خود پایان می بخشید.

کاری که ذهن آگاهی و تمرینات مراقبه آگاهانه انجام می دهد این است که ظرفیت شما برای ایستادن و تجربه کردن و روبرو شدن با تلخی ها و احساسات آزاردهنده را افزایش می دهد. در این صورت شما دیگر از افکار و خاطرات تلخ و احساسات سخت فرار نمی کنید. بلکه با روحیه ای پذیرا و با نگاهی بدون خشم و نفرت و بی رحمی و سرشار از مهربانی و در عین حال پر از کنجکاوی، به نظاره تجربه ای که همین الان و همین جا دارد رخ می دهد می پردازید. به این ترتیب شما به کمک ذهن آگاهی می توانید به روشی کاملا شخصی و سالم و کارآمد برای مواجهه با هیجانات و خاطرات تلخ دست یابید.

از سوی دیگر بیداری ذهن آگاهانه سبب می شود تا شما به حالت ذهنی زیستن و بودن در زمان اکنون و حضور در لحظه حال جابجا شوید. با رفتن به این حالت ذهنی، شما دیگر خودتان را با افسردگی یکی نمی دانید، بلکه خود را ناظر بی طرفی می دانید که مشغول تماشای افت و خیز و فوران و فروکش افسردگی است. با ذهن آگاهی شما از اتفاق درونی افسردگی یک قدم خود را عقب می کشید و با فاصله به آن خیره می شوید. این جابجایی در پنجره نگاه باعث می شود تا شما به تصویری کلان تر و بزرگتر از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است دست یابید. با این جابجایی در پنجره نگاه شما دیگر افسردگی را به عنوان چیزی که همیشه با شما همراه خواهدبود نمی بینید. بلکه آن را فقط به صورت فوران و فروکش یک احساس ساده و خشک و خالی نظاره می کنید، بدون اینکه در این فرآیند خود را سهیم بدانید. شما با فاصله گرفتن از احساسات و نظاره بی قضاوت آنها به این درک عالی نائل می شوید که احساسات وجود انسان هیچ کدامشان ابدی نیستند. بلکه هرکدام آغاز و پایانی دارند که فقط باید حوصله کرد و اجازه داد تا احساس بالا بیاید خودش را نشان دهد وفروکش کند و محو شود و برود.

ذهن آگاهی همچنین به شما کمک می کند تا الگوهای ذهن خود را درک کنید. با ذهن آگاه بودن شما می توانید دریابید که ذهن شما چقدر راحت و سریع به وضعیت خلبان خودکار و اتوماتیک ناهشیارانه می رود. و چقدر ساده با رفتن به وضعیت واکنش خود به خودی به چرخه های منفی فکر اجازه می دهد تا قدرت نمایی کنند و افسردگی بیشتری را برای شما به ارمغان آورند. آگاه شدن از این عادات ذهن اولین قدم برای شروع دیدن زندگی از یک پنجره و زاویه جدید است که با این کار قدرت افکار و اندیشه های افسرده ساز کاهش می یابد.

از سوی دیگر ذهن آگاهی سبب می گردد تا عادات سالم تری در ذهن توسعه یابد. افسردگی از طریق چرخه افکار منفی عمیق تر می شود. اما ذهن آگاهی باعث می شود که این چرخه اندیشه های منفی غیر فعال شود و این کار را با آوردن توجه و حضور شما به لحظه اکنون عملی می سازد. این تمرکز سبب می گردد منابع درونی کمتری از وجود شما برای سرپا نگهداشتن چرخه های منفی فکری وجود داشته باشند. وقتی ذهن آگاهی به صورت عادت درآید هنگام رخ نمایی احساسات غم انگیز و ناراحت کننده، پاسخ شما به صورت تمرکز روی حواس پنجگانه بدنتان جلوه گر می شود و شما دیگر خود را در چرخه مارپیچی به درون چاه افسردگی نمی اندازید.

 

ـ در جلسه قبل گفتید که ذهن آگاهی باعث کاهش دردهای مزمن هم می شود؟

بله کاملادرست است.

* مزیت بعدی ذهن آگاهی کاهش دردهای مزمن است.

ذهن آگاهی در کاهش دردهای مزمن تاثیری شگرف دارد. در مطالعات کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی دکتر جان کابات زین یا همان برنامه MBSR ، به دفعات مزایای ذهن آگاهی برای کاهش دردهای مزمن اثبات شده است. به نظر می رسد که واقع بین شدن و پذیرش درد به همین شکلی که هست سبب می شود تا احساس آن کمتر شود. به جای اینکه عضلات موقع درد کشیدن جمع شوند و ناخودآگاه میزان درد افزایش یابد، در ذهن آگاهی عضلات اطراف ناحیه دردمند شل و ریلکس می شوند و به این ترتیب از شدت درد کاسته می شود. بدیهی است که ذهن آگاهی باعث علاج قطعی درد نمی شود و باید برنامه درمانی پزشکان متخصص برای رفع عامل درد و کاهش آن دنبال گردد.اما تاثیر ذهن آگاهی در کاهش دردهای مزمن غیر قابل انکار است.

 

* ویژگی مفید دیگر ذهن آگاهی معنای عمیق تر بخشیدن به زندگی فرد ذهن آگاه است.

وقتی شما احساس آرامش عمیق حاصل از ذهن آگاهی را در عمق وجود خویش درک کنید دیگر از خود نمی پرسید که معنا و هدف زندگی چیست.به وضح خواهید فهمید که آرامش ، عشق و لذت همگی در درون خود شماست. درخواهید یافت که همه رنج ها و دردها و اندوه موجود در دنیا بخاطر آن است که بشر خود را از درک و استفاده از این منبع درونی آرامش و عشق و شادی  محروم ساخته است.خواهید فهمید که احساسات بد و ناخوشایندی که بعضی اوقات وجود شما را فرا می گیرند به خاطر دیدن دنیا از پنجره های اشتباه است. وقتی درک کنید که هدف شما دسترسی عمیق‏تر به منابع درون وجود خودتان است و این نه به خاطر خودتان ،بلکه به خاطر همه انسان هایی که اطراف شما هستند. آن زمان زندگی برای شما معنایی زیبا و عمیق خواهد یافت.

 

- تاثیر ذهن آگاهی در کاهش استرس هم که شهرت جهانی یافته است؟

*دقیقا! ذهن آگاهی می تواند استرس را کاهش دهد.

 این اتفاق با آگاه شدن از افکار و ایده ها و روحیه هایی است که موقعیت های استرس زا را ایجاد می کنند. برای این کار شما پاسخ خود به موقعیت های استرس زا را تغییر می دهید. بدیهی است که پاسخ به استرس روشی مهم برای کاهش استرس است.

ذهن آگاهی با هشیار سازی شما نسبت به حالت های جسمی و ذهنی و روانی خودتان و دیگران باعث می شود که اوضاع را تحت کنترل بگیرید و با واکنش های غیر ارادی اوضاع را پر استرس تر نسازید. یک فرد ذهن آگاه در یک محیط پر تنش در برخورد با فریاد ودشنام متقابلا به داد و دشنام متوسل نمی شود. بلکه سعی می کند، عامل استرس زا را شناسایی کندو برای رفع آن چاره ای بیاندیشد.به محض اینکه بتوانید در سطحی عمیق به واکنش های خود به خودی خود مسلط شوید می توانید نوع واکنش خود در هنگام برخورد با موقعیت های استرس آفرین را تغییر دهید. در موقعیت های منفی شما به جای واکنش های منفی پاسخ های مثبت و حداقل خردمندانه از خود نشان می دهید.در این حالت همه حرکات شما حساب شده و خلاقانه خواهد بود و شما می توانید در چنین شرایطی از استرس موجود در محیط به نفع خود استفاده کنید و آن را تحت کنترل خویش درآورید.

افزون بر این با تمرین منظم ذهن آگاهی شما به ذهن و جسم خود استراحت بیشتری می دهید. به جای اینکه تمام وقت خود را به انجام این کار یا آن کار مشغول کنید شما با تمرینات ذهن آگاهی فرصت بودن و زیستن در زمان حال و آرامش گرفتن را می بخشید و با این کار طاقت و توانایی خود برای مقابله با شرایط استرس زا را افزایش می دهید وانرژی خود را بی جهت هدر نمی دهید.

همچنین با ذهن آگاهی شما چیزهای را از پنجره متفاوتی می بیند. شاید ماشین شما امروز روشن نشود اما می توانید در فرصتی که مکانیک مشغول تعمیر آن است یک فنجان چای را با لذت بنوشید.

 

* امتیاز بعدی ذهن آگاهی افزایش توانایی شخص د رمقابله با اضطراب است.

همه در زندگی اضطراب را تجربه کرده اند. اضطراب شب امتحان یا وقتی کسی می خواهد با ما مصاحبه کند یا وقتی مجبوریم جواب پس دهیم. اما وقتی این اضطراب به صورت دائمی درآید در آن صورت می تواند روزگار انسان را سیاه کند.اضطراب و نگرانی به خاطر فکر کردن در مورد آینده است. شما ممکن است درگیر اتفاقات بعدا باشید اتفاقات ماه بعد یا سال بعد. ذهن شما در این موارد شروع به پیش بینی نتایج منفی در خصوص اوضاع آینده می کند و در نتیجه احساسات و هیجانات

پرچالش را در وجود شما زنده می کند.

اما ذهن آگاهی به شما می گوید به جای قفل کردن روی اتفاقات شوم آینده روی همین الان و همین جا تمرکز کنید و بدون هیچ پیش داوری لحظات اکنون را تجربه کنید. به این ترتیب شما شروع به رهایی خود از ذهن آینده بین می کنید و به خودتان اجازه می دهید تا دنیای قابل حس زنده در اطرافتان را مشاهده کنید.

ذهن آگاهی شما را قادر می سازد تا از محتویات ذهن و احساس خود فاصله بگیرید. با ذهن آگاهی یاد می گیرید که خودتان را با افکاری که از ذهنتان می گذرد یکی ندانید و بفهمید که این افکار فقط فکرند و اصلا واقعیت نیستند. به این ترتیب افکار قدرت خود را از دست می دهند و در نتیجه آن اضطراب و نگرانی هم کاهش می یابد. پژوهشگران دریافته اند که هر نوع تلاش برای متوقف کردن نگرانی باعث افزایش نگرانی می شود. شما با ذهن آگاه تر شدن می توانید رابطه خود با افکارتان را عوض کنید و نسبت به آنها مهربان تر و صمیمی تر گردید و به جای حذف افکارتان آنها را بپذیرید. این روش ذهن آگاهانه برای رفع نگرانی بسیار مفید تر و موثر تر است.

 

* بهبود بعدی زندگی ذهن آگاهانه در تنظیم عادات خوردن و آشامیدن فرد ظاهر می شود.

همین الان از خود بپرسید آیا از چیزی که می خورید آگاه هستید؟ آیا مزه چیزهایی که می خورید و می جوید را قبل از قورت دادن درک می کنید؟ آیا موقع خوردن حواستان به چیزی که می خورید هست ؟ یا اینکه حواس خود را با خیره شدن به تلویزیون و خواندن کتاب و روزنامه پرت می کنید؟

آیا شما وقتی دچار احساسات ناخوشایند می شوید به خوردن روی می آورید تا از شر آن احساسات خلاص شوید؟

اگر درون شما خالی باشد ممکن است برای پرکردن آن فضا به خوردن روی آورید. یا هر وقت ذهنتان نگران شد ممکن است یک شکلات بخورید. شاید استرس شما را وادار می کند تا بدون آنکه گرسنه باشید سراغ یخچال بروید و محتویات آن را بخورید و یا ممکن است برعکس نگرانی و اضطراب خود را با غذا نخوردن و بی اشتهایی نشان می دهید.

ذهن آگاهی راهی متفاوت برای برخورد با هیجانات ناخوشایند پیش روی کسانی می گذارد که موقع ناراحتی سراغ خوردن می روند و یا بی اشتها می شوند. غذا خوردن ذهن آگاهانه با بیدار شدن و آگاهی دم به دم از فرآیند آماده سازی و خوردن غذا سروکار دارد و در آن پیش داوری نکردن و پذیرفتن عادات فعلی خوردن شما مد نظر قرار دارد.در غذا خوردن ذهن آگاهانه همچنین به پیام هایی که بدن برای ما می فرستد نیز توجه می شود.و با استفاده از این هشیاری و آگاهی تعیین می شود که چقدر باید بخوریم.با افزایش هشیاری هنگام خورن شما می توانید تصمیم بگیرید چه چیز را بخورید و چه چیز را نخورید و این تصمیم از یک جایگاه آگاهانه ای صورت می گیرد.در خوردن ذهن آگاهانه شما دقیقا متوجه می شوید چه موقع گرسنه هستید و چه موقع باید از خوردن دست بکشید. به همین خاطر خوردن ذهن آگاهانه در حفظ یک وزن سالم به شما می تواند بسیار کمک کند.

 

*و سرانجام آخرین خاصیت ذهن آگاهی افزایش شادمانی در زندگی فرد ذهن آگاه است.

همه می خواهند شاد باشند. همه کارهایی که انسان انجام می دهد را می توان نیاز و طلب شادی بیشتر دانست. سوال این است که بهترین راه برای افزایش شادی چیست؟ اینکه فقط به چیزهای مثبت فکر کنید برای شاد تر شدن کفایت نمی کند بلکه لازم است انسان خود را درگیری چیزی کند که هرلحظه حس بودن و سرزندگی او را تقویت کند.

ذهن آگاهی همان چیزی است که می تواند شادی روز افزون را برای انسان به ارمغان آورد. با ذهن آگاهی ذهن به طور طبیعی مثبت تر می شود و حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری ذهن بیشتر می شود. با افزایش انعطاف پذیری ذهن ظرفیت آن برای مقابله با تنش ها و مصیبت ها به شکلی سالم و درست افزایش می یابد. و به این ترتیب برگشت انسان به حالت شادی بعد از روبروشدن با مشکلات و سختی های زندگی  بسیار سریع تر و بی دردسر تر خواهد بود. ذهن آگاهی همچنین ظرفیت انسان برای مقابله با مشکلات در آینده را نیز افزایش می دهد. تمرینات ذهن آگاهی می تواندساختار مغز را تغییر دهد و در نتیجه به شخص کمک می کند تا در ایام سختی مقاوت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

با تمرینات مداوم ذهن آگاهی شما می توانید شادی را در درون هر کاری که انجام می دهید کشف کنید.شماممکن است همه پول و قدرت دنیا را در اختیار داشته باشید اما اگر افکار شما منفی باشد و شما واقعی بودن افکارتان را باور کنید هرگز خوشحال نخواهید بود. به طور عکس شما می توانید دارایی کمی داشته باشید اما اگر ذهن شما به طور طبیعی باز و پذیرا و مثبت باشد با انجام تمرینات روزانه ذهن آگاهی می توانید به عمق شادی پنهان در هر لحظه زندگی را درک کنیدو در آن شناور شوید.

انسان قرن بیست و یک به واسطه فعالیت های شدید ذهنی یک انسان بسیار بیمار و تنها و غمگین است. ذهن آگاهی را می توان تنها روش سالم سازی روح و روان نسل بشر در قرن حاضر دانست. تنها با ذهن آگاهی است که می توان به دلی شاد و سرشار از دوستی و محبت دست یافت. فرد ذهن آگاه این استعداد را دارد که هم خودش و هم انسان های اطرافش را در یک شادمانی ابدی حفظ کند به همین دلیل به نظر من بیداری ذهن آگاهی همان چیزی است که بشر قرن حاضر به شدت به آن نیاز دارد.